Trix-en-Pierre.reismee.nl

WAGIN via DENMARK en BUNBURY naar PERTH

Onze laatste blog vanuit Australie!

Ja, aan alles komt een einde dus ook aan deze trip, maar vanuit Perth toch nog wat wetenswaardigheden vanaf ons vertrek uit Wagin.

Zijn langs Lake Wagin vertrokken en vervolgen onze route over "The Great Southern" door de weat belt (graanvelden). Zo ver je kunt zien gele graanvelden. Inmiddels geoogst maar de gele kleur is gebleven. Uren lang rijden zonder een auto tegen te komen, wij genieten dan!

De weg gaat door The Stirling Range NP, een van de vele Australische wildernissen met prachtige bergen en een gebied met vele contrasten. Hoge bergruggen worden afgewisseld door prachtige bomen en unieke beplanting. Bluff Knoll is met zijn hoogte van 1095 m het hoogste punt van de South West. Een uniek gebied voor bush walkers maar voor ons even niet aan de orde want het zijn hikes van meerdere dagen!

Het dorpje Denmark ligt aan de South Coast Hwy aan de Denmark River die uitmondt in de Wilson Inlet, een groot meer dat in verbinding staat met de Southern Ocean. Kort na 1980 zijn ze hier gestart met de wijnbouw, The Lower Great Southern.

Wij verblijven daar in Castelli Lodge, een winnery die prachtig gelegen is op een heuvel met uitzicht op het dal aan de ene kant en de zee aan de andere kant. Niet alleen maken ze hier een geweldige wijn maar koken kunnen ze ook nog eens fantastisch. Gezeten midden tussen de druivenstokken op een zwoele avond met een zalige wijn, prachtig uitzicht en lekker eten, ons hoor je niet klagen!!

Oh ja, de temperatuur schommelt nog steeds tussen de 25 en 31 graden en dat bij een luchtvochtigheid van nog geen 20% is eveneens genieten! Wij treffen het deze reis weer enorm, zeker als je de berichten hoort over de andere kant van Australië, Queensland! Uit ervaring weten wij een beetje hoe het daar nu zal zijn, vreselijk!

Wij volgen vanuit Denmark tot aan Walpole de zuidelijke kustlijn en komen door het William Bay NP, een natuurpark met de enorm grote (wel 90 m!) en mooie Karribomen (volgens Pierre iets te veel!), meertjes en prachtig duingebied en zandstranden.

De Valley of the Giants Tree Top Walk, een 600 meter lange loopbrug langs de kruinen van de Karri's hebben wij tijdens onze vorige reis al gedaan dus die laten wij maar aan ons voorbij gaan.

Komen nog wel wat emu's onderweg tegen en dat is altijd leuk.

Omdat wij de kustroute al eens gedaan hebben nemen wij dit keer een weg landinwaards naar Manjimup. Dat blijkt een heel leuk plaatsje te zijn met de prachtigste openbare toiletten die wij ooit tegengekomen zijn! Een luxe hotel zou er blij mee zijn en zo bijzonder want bij het handenwassen zitten aan de kraan verbonden droogelementen voor beide handen.Van Dyson!

Na Manjimup komen wij tot aan Bunbury, aan de kust, wederom veel wijngaarden tegen. In Bunbury hebben wij een appartement met een groot terras direct aan zee. Om de benen te strekken maken wij een heerlijk wandeling langs het strand naar het centrum van de stad. Inmiddels hebben wij de zon in de zuidelijke oceaan zien zakken. Onbewolkt, dus een plaatje!

Terug maar met de taxi want het is aardedonker en de boulevard is maar schaars verlicht!

Vanuit Bunbury langs Koombana Bay en via de Old Coast Road naar Lake Glifton om daar toch nog even de thrombolites te bewonderen. Wij hebben ze in 2014 ook bekeken en werden toen bijna opgevreten door de vliegen. Omdat wij nu een maand later zijn dan toen staat het water lager en daardoor nu geen vliegen. Hadden nog wel onze "fly nets" mee om ons gezicht te beschermen maar dat bleek dus volkomen overbodig te zijn. Konden nu op ons gemak genieten van dit bijzondere fenomeen van prachtige witte bollen ( dit komt door de hoeveelheid calcium carbonate in het water) die een van de oudste levensvormen op aarde is.

Na nog even een terrasje te pakken in Mandurah, een heerlijk stadje aan de Indian Ocean, doorgereden naar Rockingham (ja, toch nog even afscheid nemen!) en vandaar door richting Cottesloe Beach, het favoriete strand voor de mensen uit Perth. Is ook weer een plaatje en het prachtige turquoise water nodigt je uit om er even in te gaan maar, na een terrasje genomen te hebben, rijden wij door naar ons appartement in Perth Centrum.

Zitten op een gezellige plek met een heerlijk balkon en uitzicht op de stad. Het is nu 18.30 uur en nog steeds 25 graden. Gaan een leuk restaurant zoeken in Northbrigde, de wijk met de leuke restaurantjes waar wij vlakbij zitten, voor ons afscheidsetentje want morgen is de dag van vertrek.

Vliegen pas om 17.00 uur dus morgenochtend nog even wat in Perth bekijken en dan naar het luchthaven!

Dit is dan meteen de laatste blog van deze reis. Het viel niet altijd mee om alle verhalen en foto's op elkaar af te stemmen want het internet hier is niet te vergelijken met dat in Nederland. Was dus wat behelpen. Desondanks hopen wij dat jullie een beetje hebben kunnen meegenieten. Dank voor jullie leuke reakties en wij zien elkaar weer in Nederland!

No worries, be happy!

Anny en Jacques

Bedankt voor jullie prachtige verhalen. Wij zijn met heel veel plezier met jullie meegereisd.
Goede reis terug.
Groetjes van "die twië oeht Kepel"

Anja van Gelder

Dat was voor jullie nog even lekker genieten op deze laatste trip. Heerlijk dat warme weer. Goede vlucht terug. Hier gaat het ook de goede kant op met de temperatuur!!

Aad en Yvon

Genoten van jullie heerlijke reis en prachtige foto's.
Hoop dat de terugreis voorspoedig gaat.

Jenny

Hartelijk bedankt voor de mooie verhalen en de foto's. Ik heb met jullie erg genoten van deze reis. En wat troffen jullie het met het mooie weer. Een hele voorspoedige terugreis toegewenst en tot horens. Veel liefs.

Twan en Helma

Wat een indrukken, ervaringen en ontmoetingen... Dat wordt nagenieten, straks thuis. Voor nu een goede vlucht, Trix en Pierre. Hartelijks van ons!

Ron en Joy

Fdank je wel voor jullie prachtige foto's en leuke en onderhoudende beschrijving van jullie reis. Goede reis naar huis.