Trix-en-Pierre.reismee.nl

WANAKA naar QUEENSTOWN

Vanuit Wanaka nemen wij een alternatieve route en rijden door een gortdroog gebied. Nemen een afslag om het goud-spookstadje Bendigo te bekijken. Hebben ons best gedaan om nog wat restanten te vinden maar buiten wat oud roest zijn alleen de spoken overgebleven. Terug dus naar de weg en rijden door een landschap van kale bruine heuvels en paars tijm om vervolgens langs een groot stuwmeer te rijden, Lake Dunsten.

Vlak voor het stadje Cromwell liggen grote leisteenblokken " The Boulders" her en der verspreid in het landschap. Het gebied rond Cromwell bestaat uit brede bekkens, vruchtbare valleien en het is dan ook een belangrijk centrum van de fruitteelt en heeft vele wijngaarden.

Passeren de brug over de Kawarau River en volgen de prachtige weg langs deze rivier om uit te komen in de Kawarau Gorge. In het verleden bevonden zich in dit gebied goudvelden en om daar te komen was er een loopbrug over de Gorge aangelegd. Het goud is verdwenen evenals de oude brug maar daarvoor in de plaats is een nieuwe loopbrug aangelegd. Vanaf de brug heb je een schitterend uitzicht over de Gorge en de rivier.

Passeren vervolgens het stadje Gibbson met zijn vele wijngaarden gelegen op de prachtige heuvels.

Gedurende deze route doemen The Remarkables op, een bergketen met toppen tot 2340 meter. In de winter kun je hier skiën.

Zo'n 25 km voor Queenstown komen wij bij de beroemdste brug van NZ, de Kawarau Gorge Suspension Bridge. Hier is in 1988 het commerciële bungyjumpen begonnen. Een sprong vanaf 43 meter de diepte in. Wij konden niet stoppen want er wordt even voorbij deze brug een nieuwe brug aangelegd. Daardoor een hele rommelige situatie en konden daardoor niet afslaan.

Ook nog even naar Arrowtown gereden, een historisch stadje geheel in western-stijl (goudzoekerstijd) waar je een indruk kunt krijgen hoe men hier leefden. Veel gebouwen zijn gerestaureerd en in hun oude staat teruggebracht. Ziet er heel leuk uit, als er geen bussen met toeristen zouden komen. Snel weg dus en naar Queenstown!

Queenstown is een heerlijke, bruisende, schilderachtige stad, gelegen aan Lake Wakatipo met de bergketen The Remarkables Ranges op de achtergrond. Het staat bekend als de 'adventure' stad van de wereld en dat kunnen wij beamen want alles wat kan vliegen, varen, peddelen enz. is vanaf de waterkant op het meer te bewonderen. Rond die waterkant terrassen, strand, winkelstraatjes. Kortom, een geweldige sfeer en een plezier om te verblijven.

Wij zijn met de Skyline Gondola (kabelbaan) 450 meter omhoog gegaan over een lengte van 730 meter en hadden vanaf de uitkijkpost bovenaan een adembenemend uitzicht over The Remarkables, het prachtige Lake Wakatipu en Queenstown. Er valt daar boven van alles te doen. Je kunt nog hoger met een stoeltjeslift om vervolgens met een soort rodel naar beneden te suizen. Ook kun je vanaf beneden je mountainbike meenemen en de bikerroute terug nemen. Geweldig leuk om naar te kijken van achter het glas met een glaasje wijn in de handen in de Stratosfare Bar!

In de lucht zie je vele matrassen hangen met mensen er aan. Speedboten op het water die mensen aan de parachute de lucht in trekken en een soort motorische jet-haai, de "HYDROattack" die volgens zeggen alleen in Queenstown vaart. Het kost een paar centen maar dan heb je wel wat want je stapt in een soort capsule met een piloot voorin en jij er achter. De kap gaat dicht en met een enorme vaart schiet dat ding het meer over, door, op en onder water. Dat geheel duurt 1 uur en volgens mij kom je er helemaal kotsmisselijk uit! Geweldig om naar te kijken al was de animo behoudend. Volgens ons te duur voor jonge mensen (en dat is m.i. de doelgroep) en de ouderen die het misschien wel kunnen betalen, willen niet afgaan als ze als een dronken matroos uit het gevaarte stappen.

De zon en de heerlijke temperatuur, alles werkte mee om deze stad tot de meest leuke, gekke, sportieve, gezellige en vriendelijke stad te maken die je maar kunt wensen en het is een feest geweest om daar even deel van uit te mogen maken!

Tonny en Ron

Wat een leuk verhaal weer. En de foto's zijn schitterend !

Anny en Jacques

Alweer een prachtig verhaal.