Trix-en-Pierre.reismee.nl

FRANZ JOZEPH GLACIER naar WANAKA

Wakker worden en dan opeens de schitterende bergen om je heen kunnen zien! Of je in een andere wereld terecht bent gekomen!

Vanuit onze lodge hebben wij zicht op de Croz-gletsjer, een fantastisch gezicht. De regen en bewolking hebben wij achter ons gelaten en als wij de weersvoorspellingen mogen geloven krijgen wij alleen nog maar mooi, warm en zonnig weer!

Het stadje Franz Jozeph ziet er als wij er doorheen rijden op weg naar de Franz Joseph Gletsjer, met de zon, ineens heel gezellig uit.

Met ons rijdt een er ook een colonne campers mee dus ook vele mensen. Helikopters zie je af en aan vliegen om de gletsjer en Mount Cook te bekijken. Wij beperken ons tot het volgen van de Glazier Acces Road en aanschouwen vanaf een lookout de gletsjertong en de bergketen van Mount Cook en Mount Tasman.

Rijden verder naar het 27 km verder gelegen gezellige plaatsje Fox Glacier, de grootste gletsjer van het park. De tong van de gletsjer zien wij vanaf Glacier Valley Viewpoint.

Misschien niet zo leuk gezegd maar wij hebben al verschillende mooie gletsjers in Zwitserland van dichtbij mogen bewonderen en om dan kilometers te lopen om van dichterbij alleen maar een stukje van de gletsjer te zien en dat met zoveel andere mensen, daar hadden wij niet zo'n zin in.

In algemene zin moet ik zeggen dat er van alles een spektakel wordt gemaakt. Het is een land voor mensen die willen skydiven, kajakken, bergbeklimmen, paardrijden, met de heli afgezet worden op de gletsjer voor een tracking etc. Wil je daaraan meedoen dan moet je maanden en niet weken de tijd hebben.

Dat laatste horen wij vooral van jonge mensen. Zij komen hier, kopen een goedkoop busje en wisselen werk (geld verdienen) af met toeren en blijven zo een jaar weg. Pakken eventueel nog even Japan mee of plakken er in NZ nog tig jaar aan vast. Het is hier ook heel relaxt leven en de boze buitenwereld is ver weg!

Wij vervolgen na dit alles onze weg naar het zuiden en zien tijdens het rijden de prachtige besneeuwde toppen van de hoogste bergen van NZ, het uitgestrekte regenwoud van het Tai Poutini NP, de snelstromende rivieren en de grote gletsjermeren. Bijna onwerkelijk mooi.

Aan de Tasman Zee bij Bruce Bay genoten van een paar dolfijnen. Aan Lake Moetaki met verbazing gekeken naar de schoonheid van het meer en bij Knights Point, eveneens aan de Tasman Zee, wederom verwondering. Geen woorden voor en bijna teveel om te bevatten en te onthouden dus ik schrijf me suf onderweg!

Rijden via het kleine plaatsje Haast en over de Haast Pass en laten daarmee de ruige westkust en het groene landschap achter ons. Daarvoor in de plaats komt een weg door een ruiger gebied dat de brede met slib en kiezels bedekte bedding van de Haast Rivier volgt. Langs deze weg zijn vele watervallen waarvan de Thunder Creek Falls een van de mooiste is.

Plotsklaps heb je aan de linkerkant van de weg zicht op de besneeuwde toppen van Mount Brewster (2515 m). Een plaatje!

Denk je dat het niet mooier kan, kom je bij het 42 km lange, prachtig blauwe Lake Wanaka! Adembenemend mooi, vooral omdat de weg loopt langs het meer en een rotswand. Oppassen dus voor vallend gesteente!

Dat vallen van gesteente was blijkbaar net voor ons gebeurd want hebben een tijdje moeten wachten omdat zwakke plekken behandeld werden. Vele rotsblokken hadden de weg geblokkeerd. Nadat een schuiver de brokstukken de rivier in geschoven had konden wij onze weg vervolgen! Een rotsblok op je kop lijkt mij niet echt gezond!

Door dit oponthoud hadden wij goed de tijd om te genieten van het meer. Vervolgens komen wij via een landengte die "de Neck" genoemd en de scheiding vormt tussen Lake Wanaka en het net zo mooie, helderblauwe water van Lake Hawea! Het is een van de mooiste zuidelijke meren en op sommige plaatsen tot bijna 400 meter diep.

Onze route voor de dag eindigt aan de zuidpunt van Lake Wanaka in het lieflijk aandoende Wanaka. De ligging is prachtig met de hoge bergketens rondom. Waar je ook zit, staat of loopt, vanaf elk punt heb je zich op het meer en de bergen.

Wij strijken neer voor een hapje en een drankje op een van de vele zonnig terrassen en genieten van dit alles. Willen hier nooit meer weg!

Anny en Jacques

Wat is de wereld toch prachtig. Wij genieten mee.

Marieken

Ik wil ooooook????. Wat fantastisch allemaal!!!

Twan en Helma

Als je eenmaal besmet bent met het virus dat reizen heet, laat het je niet meer los. Steeds opnieuw de meest uitgelezen plekjes ontdekken: het blijft fascineren. Wij genieten met jullie mee, Trix en Pierre. Hartelijks vanuit Huiskenshof, in een druilerig Zuid-Limburg (waar het nu 10 - en afgelopen donderdag 20 graden was!).xxx

Marjon

Hi lieverds, wat een fantastische beelden. Op de foto's al heel indrukwekkend, wat moet het genieten zijn om dat zelf met eigen ogen te zien. Kijk uit naar het volgende verhaal en foto's.

Lekker genieten jullie! X

Anja van Gelder

Prachtig allemaal! Met het mooie weer erbij nu is het geweldig genieten denk!

Jenny

Wederom genoten van het prachtige verhaal. En dan de foto's van de bergen en meren. Wat is daar de natuur
erg mooi. Dit is een reis om nooit te vergeten. Jullie weten het ook zo beeldend te benoemen. Kijk weer uit
naar volgende verhalen en foto's en geniet intens mee. Veel liefs.

Anja en Rob Hahn

We zien het helemaal voor ons en wat voel je je klein met een groots gevoel zo tussen de bergen De ruimte met al zijn schoonheid van zo een gevarieerd uitzicht moet een fantastische ervaring zijn. Fijn dat de zon schijnt en we hopen dat jullie geen staart van de nu razende storm krijgen. Geniet van alles en wij genieten met jullie mee!
Liefs van ons, Anja en Rob