Trix-en-Pierre.reismee.nl

TAIRUA NAAR ROTORUA

Mooie weg door het Coromandel Forest Park via de prachtige surfstranden Opoutere en Onemana naar Whangamata, aangeduid als de surfhoofdstad van NZ. Wel veel surfers maar weinig hoge golfen. Is te rustig weer! Jammer voor hen, prettig voor ons!

Naar Waihi, een goudstadje dat tot 2007 actief was. Een grote "pit" even buiten het centrum is daar het resultaat van. Wordt mogelijk weer in gebruik genomen maar dat hangt van de goudprijs af.

Langs de weg naar onze volgende bestemming Tauranga aan de Bay of Plenty, staan enorme velden met avocadostruiken (avo's zoals hier genoemd) en vijgenbomen.

De Bay of Plenty en vooral The Strand is schitterend en daar ligt ook Mount Maunganui, een slapende vulkaan die over de stad Tauranga kijkt. Een gezellig strand voor de hele familie. Het is weekend dus behoorlijk druk.

De weg gaat verder langs de oostkust door de Kiwiregio van Te Puke. Ooit was dit de grootste kiwi leverancier van de wereld maar is inmiddels door Italië voorbijgestreefd.

Bereiken hierna het vulkanisch gebied. Via een prachtige weg tussen Lake Rotoiti en Lake Rotorua, twee enorme meren, naar Tikitere gereden waar Hellsgate Geothermisch Park ligt. Je ruikt de rotte eieren geur al van een afstand maar wat is dit iets geweldigs! Hebben een wandeling gemaakt door het park dat bestaat uit prachtige spuitende geisers, een actieve moddervulkaan met een enorme vlakte van borrelende en pruttelende modderpoelen, kokende meren en diverse stoomkraters. Niet onder woorden te brengen zo fantastisch en aan het einde van ons bezoek hebben wij met onze voeten ook even in een van de modderpoelen gezeten. Je kunt er ook een "Mud and Spa" bad nemen maar degene die mij/ons kennen weten dat dat niet aan ons is besteed.

Onze reis gaat door naar Rotorua, het centrum van de Maoricultuur en het voorouderlijk huis van de Te Arawa mensen die zich hier meer dan 600 jaar geleden vestigden. De stad is gebouwd rondom de warmwaterbronnen dus het stinkt hier enorm!

Mount Ngongotaha, een 778m berg torent boven de stad en het prachtige Lake Rotorua uit.

Echte toeristenstad want er is hier heel veel te zien en beleven.

Ook op gebied van eten hebben ze vlak aan het Lake het leuke Eath Street gesitueerd een overkapte straat vol met eetzaakjes met terrassen. Reuze gezellig en voor elk wat wils.

De volgende dag zijn we naar Waimangu Volcanic Valley gereden waar wij de Valley Walk gemaakt hebben langs een reeks geometrische bezienswaardigheden o.a. Frying Pan Lake, de grootste warmwaterbron ter wereld en de fraaie silicaterrassen van de Inferno Crater. Dit "park" laat de gevolgen voor dit gebied zien van de vulkaanuitbarsting van Mount Tarawere in 1886.

Door de vulkaanuitbarsting werd Mount Tarawere in twee gesplist en in dit onbedorven gebied van de Valley bevindt zich ook de dampende Waimangu Cauldron, het grootste "kokende" meer ter wereld. De temperatuur van het water bedraagt ongeveer 53 graden. Uiteindelijk kom je na al die borrelende en kolkende bezienswaardigheden uit bij de oevers van Lake Rotomahana. Dit meer werd door de uitbarsting in 1886 in omvang vertwintigvoudigd. Een onuitwisbare ervaring rijker stap je daarna op de gratis pendelbus (teruglopen mag niet) naar de ingang.

Er waren nog tig bezienswaardigheden om te bekijken maar wij vonden dat na hetgeen wij gezien hadden het alleen nog maar slappe aftreksels konden zijn van onze belevingen dus hebben wij 's de dag en de avonds afgesloten in Eat Street!

Jacques en Anny

Prachtig. Overweldigend!!
Geniet er van.
Groetjes van Anny en Jacques

Anja van Gelder

Weer heel wat gezien en beleefd jullie!! Jammer dat de kiwi's niet meer uit NZ komen, deze waren duidelijk lekkerder (zoeter)!dan die zure krengen uit Italië!!

Jenny

Wederom een prachtig verhaal en foto's. Zo te zien genieten jullie van deze mooie reis. Wat is de natuur daar
afwisselend. Kijk uit naar volgende verhalen. Groetjes.

Tonny en Ron

Genieten hoor! Wat een schitterende foto's.